Ga naar hoofdinhoud

De eerste skeelerclub van nederland

Skeelerclub Oost Veluwe is op 11 april 1986 opgericht en was daarmee de eerste skeelerclub van Nederland. De club was bij veel activiteiten die in de bijna vijftien jaar van het bestaan van de club werden georganiseerd een voorloper voor het hele skeeleren in Nederland. Zo werd de eerste skeelertoertocht ooit gehouden in 1986 direct na de oprichting. De toertocht vertrok bij Restaurant ’t Zwarte Paard in Wapenveld en had zo’n veertig deelnemers. Later in dat jaar werd er nog een toertocht georganiseerd vanuit Oene, daar was het startpunt bij cafe-restaurant Spoorzicht van de familie Post.

Deze beide toertochten bestaan nog steeds en worden nog elk jaar georganiseerd.Ook de jaarlijkse wedstrijd om de Zwolse Courant Cup was een van de eerste wedstrijden op een van de mooiste parcoursen van Nederland. Als eerste werd hier ook een jeugdwedstrijd georganiseerd door de club voorafgaand aan de wedstrijden voor senioren. Deze wedstrijd wordt nog steeds georganiseerd, alleen is het parcours verlegd doordat er in het centrum grote veranderingen zijn geweest in verband met de herinrichting van het centrum. Dan is er nog een evenement waar de club mee voorop loopt: de Skeelertriatlon die de club 20 jaar heeft georganiseerd en die als regelmatige winnaar Andre Klompmaker kent (hij won al 13 keer).

Een eigen terrein

Nadat de club zo’n twaalf jaar door de gemeente Heerde aan het zwerven is geweest, wist de club eind 1997 beslag te leggen op een eigen terrein, het voormalige veld van honkbalclub “Astros”, aan de Kommerseweg 2a in Heerde. Nadat het clubhuis eerst goed onder handen is genomen door het bestuur en leden ging men bij de gemeente eens voorzichtig informeren naar de mogelijkheid om een skeelerbaan aan te leggen. Dit leek een langdurige kwestie te worden totdat een groep skateboarders zich aandienden die al jaren op zoek waren naar een geschikte lokatie voor een skatebaan.

Door het een en ander te kunnen samenvoegen kwam alles in een stroomversnelling en kon de skeelerbaan en het skateveld worden aangelegd.Door een goede samenwerking met onder andere wegenbouwer Schagen bv uit Zwolle en Loonbedrijf Bunte uit Heerde en veel zelfwerkzaamheid kon er een prachtige baan worden neergelegd waar de club bijzonder trots op is en die volgens velen tot de beste banen van het land behoort.

De aanleg van de skeelerpiste

In 2002 werden plannen gemaakt om binnen de skeelerbaan een 200 meter parabolische skeelerpiste aan te leggen, deze plannen konden in 2004 gerealiseerd worden met de medewerking van Van Der Wiel Infra en Milieu uit Drachten. Tevens werd de skeelerbaan door Schagen bv uit Zwolle voorzien van een nieuwe toplaag en werden er een tweetal lussen bij de baan aangelegd zodat er ook een wegparcours gemaakt kan worden van 400 meter lengte. Door al deze aanpassingen kreeg de accommodatie de stempel Nationale B-locatie voor de Skeelersport” van het NOC-NSF.

Met dit predikaat mogen alle mogelijke nationale en internationale wedstrijden (behalve een EK of WK marathon) binnen de hekken van “Skate- en Skeelerpark Hoornscheveen” worden georganiseerd. In 2004 werd dit al direct beloond, men mocht in Heerde het EK Skeeleren organiseren. Samen met de organisatie in Groningen werd er een visitekaartje afgegeven voor de skeelersport in Nederland.In 2007 is het complex aan de Kommerseweg afgerond worden, toen het nieuwe clubhuis geopend is door Gerard van Velde en Marianne Timmer. In 2007 zijn in Heerde een NK Baan en een EK Jeugd georganiseerd. Beiden waren een groot succes.

Het vijfentwintig jarig bestaan

In 2011 bestaat de club al weer 25 en in het jubileumjaar heeft de club zeker niet stil gezeten want allerlei evenementen passeerden de revue, de jubileum Lentebloesemtocht (want die bestond ook al 25 jaar) en de Univé Skate Off, de internationale 2-daagse die meeteld voor de nieuwe Europacup, en tevens mochten de heren en dames in Heerde het NK Baan organiseren en als klap op de vuurpijl werd ook het EK Inline Skaten voor Senioren weer in Heerde verreden. Ook dit werden stuk voor stuk weer succesnummers. Voorzitter Bertus Dokter werd door de Europese Bond, CEC beloond voor het organiseren van 3 succesvolle EK evenementen van 2003 – 2011 met een prachtige plaquette.

In 2015 zal er een nieuwe skeelerpiste verschijnen op de plaats van de in 2003 aangelegde piste. Deze piste zal een van de toppistes van de wereld worden, 7 meter breed en met een Vesmaco coating. De club zal hiermee klaar zijn voor de toekomst. Een volgend plan is de organisatie van het Wereldkampioenschap Skeeleren. De plannen hiervoor haddeb in 2016 plaats moeten vinden. Helaas viel de keus op Nanjing in China, maar we gaan voor een volgende kans.

U ziet dus, Skeelerclub Oost Veluwe staat niet stil, de plannen blijven doorgaan.